28 april 2024

Vriendendag 7 april 2024

Onze jaarlijkse vriendendag is gewijd aan het delen van onze missie, successen en toekomstplannen van onze tandheelkundige projecten in Nepal en Mongolië. Onze voorzitter, Eric Alkemade opent de bijeenkomst en zet de toon voor de dag door de essentiële vraag te stellen: “Heeft het zin om allerlei tandheelkundige projecten op te zetten in landen als Nepal en Mongolië?”

Samenwerking met Health & Development Society Nepal

Eric memoreert dat Stichting Dhampus zich al bijna twee decennia actief inzet voor het delen van kennis over tandheelkundige hygiëne. Van kleine projecten in afgelegen bergdorpjes tot een groeiende samenwerking met lokale instanties. Onze missie blijft hetzelfde: het verbeteren van de mondgezondheid in gemeenschappen die dat het meest nodig hebben. Onze intensieve samenwerking met Health & Development Society Nepal stelt ons in staat om tandheelkundige zorg te bieden op vier locaties in Nepal. Vandaar ook dat we de programma-manager van HDSN officieel hebben benoemd tot adviseur van onze stichting. Dit is een mooi voorbeeld van hoe samenwerking de impact van onze inspanningen vergroot.

Bouwen aan de Toekomst: Brush Your Smile Project

Met ons Brush Your Smile-project (BYS), moedigen we kinderen in Nepal aan om hun tanden te poetsen. Door middel van het 'teach the teacher' principe zetten we in op preventie en educatie voor een duurzame verandering in mondhygiëne. Twee vrijwilligers, Marlotte Ketelaar en Ayse Varol, delen tijdens de vriendendag hun ervaringen over het implementeren van het BYS-project op drie scholen en vertelllen hoe zij hebben bijgedragen aan het bevorderen van mondgezondheid in Nepal.

Een Blik op het Verleden en de Toekomst: Projecten in Mongolië

Bestuurslid Paul Ketelaar haalt herinneringen op aan onze activiteiten in Mongolië. Hij vertelt over een recent tandheelkundig project dat succesvol is afgerond in Mongolië. Stichting Dhampus werkt daarbij samen met de Stichting Steppe Nomaden Mongolië die ons helpt onze missie voort te zetten in dit prachtige, dunbevolkte land. Alle bestuursleden van deze stichting zijn aanwezig op onze vriendendag! Paul toont een video van ons recent afgeronde project in de provincie Ilam in Nepal. Door storytelling in deze video te gebruiken, brengen we onze boodschap op een persoonlijkere manier over, waardoor onze vrienden en donateurs zich nog meer betrokken en geïnspireerd voelen.

Empowerment door Werk: Woman Skills and Development Organization

Bestuurslid Etienne Lamée vertelt over het cadeautje dat we vandaag uitreiken aan onze vrienden van de stichting. Het is gemaakt door vrouwen van de “Women's Skills Development Organization”. Deze stichting richt zich op het ondersteunen van Nepalese vrouwen om op de arbeidsmarkt te komen en te blijven.

Donaties blijven belangrijk voor een duurzame impact!

Als antwoord op de beginvraag maakt Eric duidelijk dat al onze inspanningen gedurende de afgelopen decennia wel degelijk zin hebben gehad! Door projecten op te zetten in landen als Nepal en Mongolië, en daarbij structureel samen te werken met locale partijen hebben we echt impact op het terrein van mondgezondheid. Donaties stellen ons in staat om mondhygiëneprojecten voort te zetten en tandheelkundige zorg mogelijk te maken daar waar het nodig is. Ook kleine bijdragen maken een verschil! Tenslotte: op onze vriendendag is het weer zoals altijd prachtig. We vieren het einde van deze geslaagde vriendendag buiten, onder het genot van een hapje en een drankje!