Inspirerende vriendenbijeenkomst stichting Dhampus

29 november 2009

Enthousiaste reacties na de eerste bijeenkomst voor de 'Vrienden' van stichting Dhampus, die door de aanwezigen als 'zeer inspirerend' werd ervaren. Doel van de bijeenkomst op 28 november jl. was degenen, die zich bereid hebben verklaard de stichting structureel te willen steunen, te danken voor hun steun in het afgelopen jaar en hun een informatieve en geanimeerde bijeenkomst te bieden.

De vrienden werden door de oprichter van de stichting, Joost van Vlijmen, van harte welkom geheten, waarna hij het woord gaf aan prof. dr Paul van der Velde (foto), hoogleraar Aziatische religies aan de Universiteit van Nijmegen voor de eerste stichting Dhampuslezing.

Paulwebres

In ca. 30 minuten zette deze de basisprincipes en het ontstaan van het Tibetaanse boeddhisme helder uiteen. Daarmee maakte hij ook duidelijk wat de achtergronden zijn van het huidige schisma tussen de verschillende stromingen binnen het Tibetaanse boeddhisme.

Bij het lunchbuffet proefde menigeen voor 't eerst Nepalese momo's.

nel_momoweb

Aansluitend hield Joost een praatje bij een diapresentatie over de projecten in Nepal en de overige stichtingsactiviteiten. Bij een diapresentatie van Paul Ketelaar met vele niet gepubliceerde foto's van zijn bezoek aan Mongolië maakten de vrienden kennis met elkaar. De kennis over de cultuur en achtergronden van de landen waarin de stichting werkzaam is, werd vergroot, mede met hulp van de vele aanwezige thangka's en boeken.

tonmarleenwebYanja_Paul

Yanja Dashuren (foto rechts, samen met prof. Van der Velde), voorzitter van Ulzii, de Mongoolse vereniging die als doel heeft het creëren van een brug tussen Mongolië en Nederland en steunen van de in Nederland woonachtige Mongoliërs op allerlei terreinen, was ingegaan op de uitnodiging de bijeenkomst bij te wonen. Joost en Yanya spraken af dat ze contact zullen houden om te kijken hoe en waar de beide organisaties elkaar kunnen versterken.

Bij het afscheid ontvingen de vrienden hun 'vriendencadeau'. Stichting Dhampus bestaat inmiddels 18 maanden, maar mag terugzien op een zeer succesvol jaar, mede dankzij de betrokkenheid en financiële steun van onze vriendenkring. Wij danken hun hiervoor van harte en hopen ook komend jaar op hun steun te kunnen rekenen. De stichting streeft naar een vriendenkring van maximaal 40 personen. Voor informatie over een vriendenlidmaatschap, zie elders op de site.