Nepalese ouders moeten leren poetsen

16 februari 2010

PepsoPalden

Na ons werkbezoek in juni 2009 aan de 'Shree Bhimsenthan' school in Mude (Solu Kkumbu district, Nepal 2800 m hoogte), waren wij natuurlijk benieuwd of de kinderen en het docententeam meer aandacht zouden schenken aan hun mondhygiene. De kinderen hebben wel heel iets anders aan hun hoofd, al is het alleen maar dat zij -  en ook de docenten - tot 2 uur moeten lopen om dagelijks naar school te kunnen gaan.

Nad een gezamenlijke evaluatie van ons werk daar met de initatiefnemer, stichting Namaste Breda , heeft deze stichting bij haar recente bezoek aan Mude elk kind van de "Shree Bhimsenthan" school een tube Pepsodent tandpasta en een tandenborstel gegeven. Ook is de kinderen uitgelegd dat ze na hun ontbijt en voor het naar bed gaan hun tanden moeten poetsen. En de Engelse lerares heeft inderdaad (zie verslag werkbezoek) een aantal keer ons voorbeeldmateriaal gebruikt om het belang van tandenpoetsen te benadrukken.

Toch blijkt dat de voorbeeldfunctie van de ouders beter aangepakt moet worden. De ouders poetsen niet of vrijwel nooit, dus de kinderen ook niet. 'Toen wij gingen poetsen, zag je na een aantal dagen dat de kinderen het ook gingen doen' aldus stichting Namaste.
Vele ouders en de schoolleiding hopen niettemin van harte dat wij terug willen komen, maar zullen daar helaas mee moeten wachten tot 2011. Dankzij ons bezoek is stichting Namaste wel bereid bij hun eerstvolgende bezoek de ouders voorlichting en poetsinstructies te geven en duidelijk te maken dat de verantwoordelijkheid voor de mondzorg van hun kinderen bij hun ligt. Dit past ook geheel  in het kader van de duurzame ontwikkeling en samenwerking die stichting Dhampus nastreeft.

(Met dank aan stichting Namaste Breda)