Programma Dental Camp 2012

5 september 2012

Joost is door het district Nalaikh in Mongolie verzocht om advies te geven over betere preventie enbehandelingstechnieken en zal samen met een aantal districtstandartsen in eenlocatie in Ulan Bataar gaan werken om te zien waar verbetering mogelijk is. De regeringvan Mongolie implementeert dit jaar het programma 'Healthy Child'. Het blijktdat maar liefst 81,3% van de kinderen tussen 1-18 jaar tandheelkundigeproblemen heeft. In een onderzoek onder 8.695 kinderen bleek meer dan 90%problemen te hebben.

In dit kader hebben wij ooksamenwerking gezocht met de NOHS, die een preventieflyer voor Nepal heeftgemaakt, waar ook stichting Dhampus aan heeft bijgedragen. We willen met eenlokale organisatie er voor zorgen dat deze flyer een Mongoolse vertaalslagkrijgt voor brede distributie. Ook de ervaringen die in de Filippijnen met hetprogramma 'FIT for Schools' zijn opgedaan, zullen in de aanbevelingen wordenmeegenomen.

BASfolder2web

Verder staat evenals 2 jaar geleden een bezoek aan de kliniek voorHIV/Aidspatienten in UB op het programma. AIDS is nog altijd een taboe aldaaren niemand die deze mensen durft te behandelen. De profylaxe die we zelf vooralle zekerheid moeten meenemen, kostte maar liefst 1400 euro; we gaan er vanuit die niet nodig te hebben en zullen uiteraard en sowieso zeer voorzichtigzijn! Ook is een middag vrij gehouden om de medewerkers en dansers van hetNationaal Ballet van Mongolie een check te geven; de dansers zijn bevlogenartiesten, die weinig verdienen.

P1000442_lowres

Tot slot zal er enige dagengewerkt worden in het district Nalaikh zelf. Door het kleine team en het kortebezoek ligt dit jaar de nadruk op overleg voor verdere samenwerking enpreventie en minder op de behandeling van patienten.  Het Dental Camp 2012 is gecentreerdrond het 10de congres van de Asian Academy of Preventive Dentistryvan 14-16 September in Ulan Bataar.