Programma werkbezoek Nepal

19 augustus 2013

In oktober vertrekt een tandartsteam van stichting Dhampusvoor 2 'dental camps' naar Nepal.

Op verzoek van de stichting Himalayan Care Hands (HCH)bezoeken wij de eerste week Maina Pokhari, in het Dolakha district op eenhoogte van 2000 meter. De regio, op 8-10 uur rijden oostelijk vanKathmandu, omvat een paar valleien waar ca. 60.000 inwoners leven. Wij zienhier een mogelijkheid een langdurige relatie aan te knopen op dezelfde wijzeals in Tukuche, met op termijn een Nepalese tandarts, die hier komt te werken.

Hetzelfde geldt voor de locatie, waar wij de tweede weekgaan werken. Nalang is een dorp in een afgelegen district aan de voet van hetHimalayagebergte. In samenwerking met de stichting Waterdragers te Amsterdam isook hier een 'dental camp' georganiseerd met als doel een langdurigesamenwerking aan te gaan.

In beide locaties is er een basisinfrastructuur, waar we kunnen werken en een lokale contactpersoon met goede contacten, die de bevolking informeert en voortgang oplange termijn zou kunnen verzorgen. In eerste instantie gaan wij voor oriëntatie,pijnbestrijding en voorlichting over tandzorg, met name op scholen. Er zal doorJoost van Vlijmen ook een bezoek worden gebracht aan Tukuche, in hetAnapurnagebergte en Tara, de tandarts, om te zien hoe het gaat met haar. Hoewelwij het project daar succesvol hebben 'afgesloten', houden wij de continuïteitin de gaten en waar nodig bieden wij advies en ondersteuning. Wij houden u op de hoogte!

groepsfoto

Het team (zie foto) bestaat uit de tandartsen Joost vanVlijmen en Eric Alkemade, met ondersteuning van Noor Schröder, NanonHeckers, Marian Huesken , Paul Ketelaar en Patty Voorsmit voorpreventievoorlichting en algemene assistentie.