Tandartsteam vertrekt naar Mongolie

30 mei 2010

kidsweeshuis

Op 6 juni a.s. vertrekt een tandartsteam van stichting Dhampus voor 2,5 week naar Mongolië.

Het team bestaat uit 7 personen: naast de 2 tandartsen Joost van Vlijmen en Eric Alkemade zijn dit Noor Schröder - stafarts JGZ, Marleen Fischer- preventieassistent, Marian Huesken - OK-assistent, Ton Fischer en Patty Voorsmit - algemene assistentie en logistiek.

Naast de locaties van vorig jaar (een weeshuis en de vuilnisbelten van Ulaan Batar en een ziekenhuis in Underkhaan), bezoeken zij een grote school in Yarmag, een van de zgn. 'gerdistricten ' rond Ulaan Batar en behandelen ze in een hospitaal van de hoofdstad HIV patiënten. In Nalekh worden eveneens een school bezocht en een project dat zich richt op de plaatselijke mijnwerkers, die zich geen verzekering kunnen veroorloven en onder zeer slechte omstandigheden moeten werken.  Ook zal gesproken worden met lokale tandartsen om te onderzoeken in hoeverre de stichting kan bijdragen aan duurzame oplossingen voor de mondverzorging van de allerarmsten in en rond Ulaan Batar.

De logistieke voorbereidingen zijn nog in volle gang. Daarnaast zal het reeds in Ulaan Batar aanwezige tandartsinstrumentarium moeten worden aangevuld en zullen er vele medicamenten moeten worden meegenomen.