Verslag 'Vriendendag' 2010

22 december 2010

DSC08256

De stichting kan terugkijken op een zeer geslaagde 'Vriendenmiddag'van stichting Dhampus op 11 december jl.

Joost van Vlijmen heette de ca. 25 gasten van harte welkom,in het bijzonder Patrick Maas, onze contactpersoon in Tukuche, Nepal enkunstenaar Sukhe Aldibish, de eerste gids van stichting Dhampus in Mongolië ennog steeds betrokken bij het werk van de stichting.

Daarna was het de beurt aan Erik Bruijn, die een inleidinghield over de oorsprong  van deboeddhistische geneeskunst en de boeddhistische visie op het snijvlak vanpsychologie en geneeskunde.

Aansluitend lichtte Sukhe Aldibish enkele van zijn meegebrachtekunstwerken toe: Sukhe is o.a. restaurateur voor het Wereldmuseum in Rotterdamen maakt traditionele dansmaskers en beelden voor boeddhistische kloosters.

.DSC08256DSC08256

Na de heerlijke lunch en onderlinge kennisuitwisselingvertelde Joost over de resultaten van het afgelopen jaar, waaronder hetwerkbezoek naar Mongolië deze zomer en de samenwerking met eveneens kleinschalige,maar duurzame projecten. Ook bedankte hij de aanwezigen voor hun ondersteuning,in het bijzonder Marleen en Ton Fischer voor hun fondsenwerving inZuid-Nederland . Doelstelling van de stichting is niet alleentandpijnbestrijding door middel van jaarlijkse werkbezoeken, maar ook het ondersteunenvan structurele, duurzame oplossingen op het gebied van tandverzorging en mondhygiënevoor achtergestelde gebieden in Nepal en Mongolië. De stichting  heeft verschillende aanvragen enmogelijkheden voor de besteding van de geldmiddelen en zal hieruit in dekomende tijd een keuze maken.

Bij het vertrek konden alle aanwezige 'Vrienden vanstichting Dhampus' als hun 'verrassingscadeau' o.a. een ingelijste kleine aquarelvan Mongoolse kunstenaars uitkiezen. De niet-aanwezige Vrienden krijgen deze nogtoegestuurd.

DSC08256DSC08289DSC08256