Vriendendag

6 februari 2012

Ondanks de kou en de onzekerheid over destatus van wegen en treinverkeer, werd de 'Vriendendag' van onze stichting op zaterdag 4februari jl. goed bezocht. Degenen die het weer getrotseerd hadden, toonden hunbetrokkenheid en interesse voor de werkzaamheden van de stichting en het werd eengezellige middag.

Purna

De 3de stichting Dhampuslezing werdgehouden door Purna Prahba Thekali. Purna is geobren en getogen in het dorp Tukuche, Nepal, waar stichtingDhampus al vele jaren werkzaam is. Met haar onderwerp Is ontvluchten uit de kaste mogelijk' - over rangen en standen in Nepalhad ze het zichtbaar emotioneel moeilijk. Zo vertelde ze over  een goede  en intelligente vriendin, die in het dorp nietbij mensen uit een hogere kaste in huis mag komen omdat ze uit de laagste kastekomt: die van o.a. de ambachtslieden. De twee hoogste kasten slagen erinvrijwel alle belangrijke posities in het land te domineren.  Door de de achternaam weet men tot welke kasteiemand behoort en worden daarbij horende aanspreekvorm, taalgebruik en gedragaangepast. Hoewel deze vriendin inmiddels door hard werken een politiekepositie in de hoofdstad heeft verworven, wordt ze ook daar wanneer mensen uiteen hogere kaste haar naam horen, met de nek aangekeken en is ze ook daar inhun huizen niet welkom. Buitenlanders worden in principe beschouwd als'kastelozen'. Purna is met een Nederlander, Patrick, getrouwd. Feitelijk washet bouwen en runnen van een hotel in Tukuche voor de kaste waarin Purna zat 'notdone'.  Bovendien werd en wordt Patrickvaak nog met discriminatie uit de hogere kasten geconfronteerd. Door heel hardte werken en met de steun van een oom die lokaal een hoge status heeft, zijn zeinmiddels beiden geaccepteerd.

Ondanks alle vooruitgang en de officieleafschaffing van het kastenstelsel blijkt het onmogelijk om status en rijkdom teverwerven als je uit de laagste kaste komt. Purna zelf is een 'Thekali',behorend tot  de kaste van de koopliedenen boeren. Haar familie, 'mocht' voor de hogere kaste, de rijke families,werken. Hoewel daardoor toegelaten tot de mogelijkheid een inkomen teverwerven, blijft het kasteverschil nog steeds in stand en de armoede onder delokale bevolking groot. Ze was dan ook zeer dankbaar dat stichting Dhampus zichhet lot van de mensen in Tukuche heeft aangetrokken.

/uploads/nieuws-oud/publiek 2 lr

Na het lunchbuffet gaf Joost van Vlijmentoelichting bij het fotoverslag van de expeditie van de beide tandartsenteamsin Nepal in oktober jl. . Ook werd toelichting gegeven bij de stand van zakenrond het gezondheidscentrum in Tukuche. Inmiddels is er een officiele aanvraagnaar de hoofdstad en goede hoop dat mede met hulp van onze donatie enmaterialen er vanuit de tandartsenopleiding Tukuche een tandartspost gaatkrijgen. Tot slot was er een vooruitblik op de plannen voor dit jaar.  Het is de bedoeling om in het najaar weer met2 teams naar Mongolie te vertrekken. In de komende maanden zullen we eenprogramma samenstellen met hulp van de verschillende contactpersonen enorganisaties waar onze hulp het meest effectief kan zijn.

aanwezigen

Voordat de aanwezigen een borrel gingendrinken, vroeg Yanja Dajsuren,  devoorzitter van de Mongools-Nederlandse Vereniging 'Ulzii'  het woord. Samen met haar medebestuurslid mw.Dawaa Molom, was ze gekomen om stichting Dhampus te bedanken voor het werk datin Mongolie verricht werd. Ze deelde mee dat Joost door het bestuur benoemd wastot erelid van de Vereniging en overhandigde hem onder luid applaus een prachtigetekening.

Tot slot ontvingen onze sponsors bij hetafscheid als dank een kleine attentie, homemade in Nepal.

(Foto's: Paul Ketelaar)