22 augustus 2019

Dental camps 2019

Komende maanden zullen weer twee dentalcamps in resp. Nepal en Mongolië plaats vinden om de verschillende projecten te monitoren.

Op 6 september a.s. vertrekken tandarts Joost van Vlijmen en Patty Voorsmit samen met het bestuur van de Stichting Vrienden van Steppenomaden Mongolië (onder wie Astrid van der Looij en Haaije Postma) naar Ulaan Bataar en vandaar de volgende dag met een vlucht naar Ulgii in het westen. Na een ca. vier uur durende autoreis bereiken ze het gebied van de nomaden (in het grensgebied met China, Rusland en Kazachstan. Annemarie Haverkamp, hoofdredacteur van Vox (magazine van de Radboud Universiteit, Nijmegen) zal meereizen om de alumni Joost en Astrid van der Looij te interviewen en te volgen. De Stichting Vrienden van Steppenomaden Mongolië werken samen met de lokale NGO SSN en leert de scholen in die regio kassen te bouwen en te onderhouden om het eenzijdige voedingspatroon te doorbreken door daar groenten te kweken. Ook hebben ze met hulp van Wilde Ganzen financiering gevonden om voor de armere families winterverblijven te laten bouwen voor de kuddes om die te behoeden in de extreem koude wintermaanden (tot -40 graden). De nomaden hoeden hier de geiten die de beroemde kashmirwol produceren.

Voor onze Stichting is een ontmoeting gepland in Ulaankhus met Dagvaa, de tandarts uit Ulgii die sinds twee jaar met een collega en assistent eens in het kwartaal deze regio bezoekt voor de kinderen op de scholen in Sogog en Ulaankhus, welke tandheelkundige werkzaamheden door de stichting ondersteund worden met een kleine bijdrage van de lokale gemeenschap. Joost en Patty zullen in Ulaankhus en Dayan ook zelf aan de slag gaan.

In oktober vertrekken tandartsen Eric Alkemade en Etienne Lamee met een team naar Nepal. In Kathmandu zullen de lokale vertegenwoordigers van onze projecten uitgenodigd worden om de stand van zaken door te nemen. Etienne Lamee bezoekt samen met een mondhygiëniste de door de stichting gefinancierde tandartspost in Tukuche. Door een genereuze ondersteuning van de KNMT zal de tandartsenpost in Tukuche voor ten minste drie jaar open kunnen blijven. Eric Alkemade concentreert zich op een bezoek aan Ilam, waar gekeken wordt op wat voor wijze Stichting Dhampus in het community-based model van de Karuna Foundation een rol kan spelen.

Reisverslagen volgen.