21 november 2018

Nepal Reis 2018

Op 19 oktober vertrekt een Dhampus team van vrijwilligers naar Nepal om lokale tandartsen in dorpjes te ondersteunen bij het verlenen van tandheelkundige hulp. Deze keer bestaat het team uit Eric Alkemade, Paul Ketelaar, Karin Mertens, Etienne Lamée en Noor Alkemade. Benieuwd naar wat het Dhampus team elke dag gedaan heeft? Lees dan snel verder!

De reis begint!

Op 19 oktober vertrekt een busje vanuit Nijmegen met het enthousiaste team naar het vliegveld in Düsseldorf. Vanuit Düsseldorf vliegt het team via Dubai naar Nepal. Dit is het eerste bezoek van tandarts en bestuurslid Etienne Lamée aan een project van Stichting Dhampus in het buitenland. En dat laat hij merken ook: Etienne springt een gat in de lucht als hij het Nepalese vaste land betreedt! Hij heeft er duidelijk zin in!

Jivan en de vrouw van Keshav halen ons op in de hoofdstad Kathmandu. Keshav, is onze regelneef in Nepal, hij overleefde een vliegtuigongeluk op 12 maart 2018. Het was een heftig ongeluk waarbij slechts weinigen de ramp overleefde. Hij is nog steeds beperkt mobiel en is dankbaar voor zijn “tweede” leven.

Een Nederlandse professor met een leerstoel in de parodontologie zit in ons hotel. Hij onderstreept het streven van Stichting Dhampus de "Teach-the-teachers principle". Dit houdt in dat we ons na drie tot vier jaar uit projecten terugtrekken en de Nepalezen vervolgens het project zelf moeten gaan overnemen.

Activiteiten van het Dhampus team in Nepal

Zondag:  We gaan naar de Pashuatinath Temple. We zien een lijkverbranding. Het lijk wordt in het openbaar ritueel gewassen op een helling bij de rivier. Vervolgens wordt het naar een brandstapel gebracht. Na de verbranding wordt de as in de rivier geschoven, terwijl kinderen in het water spelen. Vervolgens vertrekken we naar Boudanath Stupa en lunchen we heerlijk bij restaurant Stupa View. We gaan nog even de stad in en kopen een dwarsfluit bij een “albino”.  We denken dat het een Duitser is, maar hij blijkt uit India te komen en verkoopt al heel lang dwarsfluiten in Kathmandu en Thamel.

We hebben vervolgens nog wat boodschappen gedaan en flink wat tandenborstels aangeschaft. Daarna is het tijd voor het jaarlijkse diner in restaurant Yin Yang waar vrijwel alle mensen aanwezig zijn waarmee we deze reis te maken gaan krijgen. Het netwerken kan beginnen. We hebben veel goede gesprekken gehad en men is zeer te spreken over het 10-jaar jubileummagazine van Stichting Dhampus! Alle aanwezigen krijgen een exemplaar.

Maandag: Op maandagochtend vertrekken we met een oude Toyota Jeep naar Nalang. Het is 4 uur rijden en het is een hobbelig parcours op grotendeels onverharde wegen. Bishnu, onze contactpersoon in Nalang, rijdt mee, evenals Tulasa. Dat is een Nepalese die we hebben gesponsord met een tandheelkundige opleiding. De dorpsoudste is zeer content om ons te zien! We worden weer ritueel ‘ingezegend’ voordat we aan het werk gaan.

Karin en Tulasa hebben s ’middags voorlichting gegeven op de lokale school die we al twee keer eerder hebben bezocht. De tandheelkundige spullen hebben we alvast klaargezet. ’s Avonds eindigen we de dag met een prima overnachting bij de broer van Bishnu en genieten we van een heerlijk kampvuur.

Dinsdag: ‘s Ochtends om 06.15 kijken we naar de zonsopgang. Prachtig hoe die bergen opschijnen.

We gaan aan het werk in  een school Nalang. Samen met Etienne heeft Eric diverse extracties uitgevoerd bij vooral jonge patiënten. Noor en Paul assisteren, schrijven patiënten in en geven voorlichting.
We zien een duidelijke verbetering ten opzichte van de eerdere bezoeken. De voorlichting die we hebben gegeven en die leerkrachten hebben overgenomen, die werkt! Het magazine wordt ook hier met veel belangstelling gelezen, vooral omdat er veel dorpsbewoners in te bewonderen zijn.

Eind van de middag ‘hobbelen’ we weer terug naar Kathmandu. We spreken daar met vertegenwoordigers van de Netherlands Oral Health Society. Met Willem de Lint en twee 6e jaars studenten Tandheelkunde uit Nijmegen.

Woensdag: Vandaag vertrekken we met tandarts Bijay van de Health & Development Society Nepal (HDSN) met Budda-air naar Tukuche. We mogen namelijk niet werken zonder een lokale tandarts. Jivan, onze lokale contactpersoon en in dienst van Keshav, heeft werkelijk alles perfect geregeld. We gaan al vroeg in de ochtend in Kathmandu zonder problemen door de lokale douane.

We verblijven de rest van de dag in het prachtige stadje Pokhara. Daar sluit mondhygiëniste Inge van Schoot zich aan bij ons gezelschap. Zij maakt een wereldreis, maar ziet als mondhygiëniste ook een grote uitdaging om zich voor enkele dagen bij ons gezelschap aan te sluiten.

Donderdag: ’s Ochtends om half 9 zijn we vertrokken naar het vliegveld, op weg naar Tukuché, onze eindbestemming! Waar het met stichting Dhampus allemaal begon. Na een vlucht met veel turbulentie lopen we vanuit Jomsom 16 km naar de eindbestemming: Tukuche. Onderweg veel wind en dus heel veel stof, waardoor we dasjes en mondkapjes op moeten.

In Tukuché zijn we hartelijk verwelkomd door Patrick en Purna Maas. Patrick en Purna hebben een grote rol gespeeld bij het oprichten van Stichting Dhampus. Mede dankzij hen is de droom van Joost van Vlijmen werkelijkheid geworden: een tandartsenpost in Tukuché. Natuurlijk bezoeken we deze post gelijk. Alles werkt nog en de post is in goede staat! Plotseling valt het licht ui in het hele dorp. In de avond hebben we alleen een steenkoude douche en liggen we te rillen in ijskoude bedden, het is min 20 graden…

Vrijdag: Na de koude nacht doet het licht het gelukkig weer! Het is een mooie dag buiten en na een warme ontvangst door de burgemeester en de plaatselijke vrouwenvereniging hebben we gewerkt met twee stoelen en een incheck stoel.

Een lokale dame regelt de sterilisatie. Etienne en Bijay doen de extracties en Eric de intake, die buiten plaatsvindt. In de ochtend en de middag hebben we ongeveer 70 patiënten behandeld.

Zaterdag: Vandaag hebben we heel de dag hard gewerkt in de clinic. Het is minder druk dan de vorige dag. Bijay heeft extracties uitgevoerd onder het toeziend oog van Etienne. Bijay doet het erg goed, hij gaat ook prima om met angstpatiënten.

Zondag: Vandaag hebben we goed overleg gehad met Bijay en afspraken gemaakt. De laatste patiënten  behandeld en om 13.00 uur gestopt. We hebben nog officieel afscheid genomen na een speech van de burgemeester.

We hebben benadrukt dat we binnen drie jaar onze ondersteuning aan de kliniek gaan afbouwen. We hebben afgesproken dat Bijay drie keer per jaar naar Tukuché gaat. Daar geeft hij voorlichting, voert behandelingen uit en leidt lokale health-workers op. Het wordt géén free dental camp, mensen gaan betalen naar draagkracht! Stichting Dhampus heeft een samenwerkingscontract voor Tukuché en HDSN opgesteld. Dit is echt een mooi succes!

Maandag: We zijn vandaag al om 6.30 op het vliegveld van Jomsom voor onze terugvlucht naar Kathmandu. Helaas hebben we in Pokhara 1,5 uur vertraging. Achteraf blijkt dat de president naar het buitenland ging per vliegtuig, het hele vliegveld lag stil. Na terugkomst in Kathmandu zijn we langs het goed geoutilleerde Garg Dental Depot gegaan. Hier koopt tandarts Bijay ook zijn spullen.

Dinsdag: Eerst bezichtigen we de praktijk van Bijay. Ze geven goede voorlichtingen, maken goed voorlichtingsmateriaal en verzorgen dental camps waarbij zij ook het “teach the teachers” principe toepassen. Absoluut een goede partner om mee samen te gaan werken. Vervolgens vertrekken we naar Bhaktapur, een oude koningsstad op 20 km van Kathmandu.

Woensdag: Vandaag zijn we naar het Jorpati Dental College & Hospital geweest waar we hartelijk zijn ontvangen door de complete ziekenhuisleiding.  Ze zijn enorm gastvrij. Mhindrup, de manager van het weeshuis Maitri Griha is er ook bij. We hebben met hen afspraken gemaakt voor de behandeling van twee spastische kinderen. Het ziekenhuis vraagt ons om volgend jaar een gastcollege te geven. Etienne bezegelt de deal met een ‘high five’!

Vervolgens vertrekken we naar Alapot. De praktijk is na een opstartfase nu eindelijk in functie. We hebben ze veel tandenborstels en tandpasta gegeven. De tandartsstoel die we bij een eerder bezoek gedoneerd hebben wordt goed gebruikt. We hebben aan healthworker en initiatiefnemer Jagat gevraagd waar zijn praktijk nog behoefte aan heeft.

Vervolgens spreken Paul, Etienne en Eric Deepak, manager van Stichting Karuna. Deze stichting helpt dorpsgemeenschappen om zelf zorg te dragen voor kinderen met een handicap en om betere gezondheidszorg te verlenen aan moeders en jonge kinderen. In Ilam is Karuna in 2007 begonnen met verzekeren van 250.000 mensen. In deze gemeenschap is 1/3 kind of gehandicapt. Ze zijn nu enorm gegroeid met nu 2 miljoen verzekerden mensen! We besluiten om volgend jaar in Ilam te kijken hoe onze stichting daar hulp kan verlenen.

Donderdag: Na het ontbijt hebben we Indira gesproken van Himalayan Care hands. Zij beheert een container met computers, beamers, schoolbanken en tandheelkundige spullen. Jagat van de healthpost in Alapot kan spullen uit de container ophalen, zo hebben we besloten met Indira. Het is ons opgevallen het lastig blijft om tandheelkundige gereedschappen die we meenemen door de douane te krijgen. Het is beter om alle tandheelkundige zaken in Nepal te kopen. We maken ons klaar voor de terugvlucht. Na een mooie reis is het tijd om weer terug naar Nederland te gaan met het Dhampus team.

Conclusie Nepal Reis

We hebben deze reis weer keihard gewerkt en plaatselijk hulp geboden waar we konden. Het was een vruchtbare reis waarbij we weer veel partijen hebben gesproken en goede afspraken hebben gemaakt voor de toekomst. Onze ‘teach-the-teachers’ visie wordt in Nepal ondersteund. Ze lijken ook te begrijpen dat wij ons op een gegeven moment gaan terugtrekken. Tijdens de reis ondervonden we duidelijk het probleem dat het niet meer is toegestaan om zelfstandig tandheelkundig werk te verrichten. Je mag alleen tandheelkundig werk verrichten als er een Nepalese tandarts bij aanwezig is. We zijn hier diverse keren door onze contacten op gewezen. We zetten de projecten zeker voort zodat we nog meer voortgang kunnen boeken in de toekomst!