Stichting Dhampus geeft beurs aan Nepalese student

19 augustus 2009

Vanuit Tukuche, Nepal bereikte ons het verzoek om een van de studenten van de plaatselijke middelbare school, die voor 't eerst in het bestaan van de school cum laude/with distintion is geslaagd, te ondersteunen bij zijn verdere studie. Beide ouders zijn tegen zeer lage salarissen werkzaam in de lokale gezondheidszorg en zien zich genoodzaakt een andere baan elders te zoeken om de studie (engineering) van hun zoon te bekostigen.

De ouders (zie foto's hieronder) hebben tijdens het afgelopen dental camp ons geassisteerd en de vader, beoogd hoofd van de momenteel in aanbouw zijnde health care post, heeft van Joost van Vlijmen, training en voorlichting gekregen en mocht ook enige keren zelf kiezen trekken. Bovendien was hij er bij betrokken dat Karin Mertens aan een aantal plattelandsvrouwen een training kon geven hoe zij aan de plaatselijke bevolking mondhygienische voorlichting konden geven.

Dhr. Bhattarai nam ook met dank het voorlichtingsmateriaal in ontvangst.

moeder Bibekvader Bibek

Karin en dr Bhattarailowres

De ouders zijn zeer nauw betrokken bij de nieuwe health care post,waar op termijn een tandheelkundige unit in moet komen. Aangezien de gezondheidszorg van Tukuche binnen de doelstelling van de stichting valt, is in overleg met onze plaatselijke contactpersoon besloten om een beurs van 1200 euro (de helft van de studiekosten) te schenken voor het eerste van de twee jaar durende vervolgopleiding van Bibek Bhattarai. Daarmee is voorlopig de continuiteit van het gezondheidswerk in Tukuche gewaarborgd.

diploma met foto Bibeklowres