Vriendendag 2013

30 juli 2013

Eind april vond weer de jaarlijkse 'Vriendendag' vanStichting Dhampus plaats, opnieuw in Tiel, ten huize van een van onze Vrienden,waarvoor onze hartelijke dank.

Na de ontvangst en het welkomstwoord van Joost van Vlijmen,nam Charles Dufour het woord voor de jaarlijkse 'Stichting Dhampuslezing'. Dezebekende fotograaf en alpinist nam ons mee naar zijn eerste berg-expeditie inNepal, in 1964. Hij toonde hoe zijn groep en de dragers/gidsen hun pad moestenzoeken, waarbij met name de foto's voor de aanwezigen een openbaring waren. De Sherpa'sliepen blootsvoets in de sneeuw en op plaatsen waar nu al gevlogen kan worden,was toen nog helemaal maagdelijk terrein.

Charles lezingJoost en Charles

Het lunchbuffet gaf gelegenheid andere Vrienden beter teleren kennen; een belangrijk deel van onze Vrienden heeft een medische  of tandheelkundige achtergrond met interessein de landen en de achtergronden van de landen, waar Stichting Dhampus werkt.

lunchErik en Joke

Na de lunch gaf Joost een verslag van het afgelopen jaar,waarbij ook Marleen Fischer het woord kreeg. Zij bezocht deze winter o.a. onsproject in Tukuche, waar inmiddels een Nepalese tandarts werk, in staat gestelddoor de giften en donaties van onze stichting. Tandarts Tara houdt een keurigeboekhouding bij en het dorp is zeer trots op deze health-post. Ook uit anderedorpen krijgt Tara nu patiënten, waarmee de tandheelkundige dagelijkse zorgvoor de mensen in dit onherbergzame gebied nu gewaarborgd is. Hoewel we met dekomst van Tara het project hebben afgesloten, volgen we het wel, ook om tekijken waar er verder ondersteuning en begeleiding nodig is.

MarleenMarleen en Tara 1

Na de toelichting voor de plannen van dit jaar, kondenaanwezigen vragen stellen en werden ook ideeën aangedragen. Tenslotte  werd er afgesloten met een drankje en kregende aanwezigen hun 'Vriendencadeau'.

vilt kado 1vilten bloemen

De steun van een 'Vriendengroep' is voor de stichting zowelfinancieel als moreel van groot belang. Degene(n) die in een jaar � 250 of meeraan de stichting doneren, nodigen wij, zonder verdere verplichting, graag uitvoor de Vriendendag.

Voor informatie: patty@stichtingdhampus.nl

(Foto's: Paul Ketelaar).