Stichting Dhampus is een initiatief van Joost van Vlijmen (tandarts) en samen met collega's en oud-studiegenoten  Eric Alkemade en Etienne Lamée opgericht in 2008. Joost van Vlijmen is echter al in 1998 begonnen met  vrijwilligerswerk. Zijn eerste reis was naar Nepal en hij ging mee met de Nepal Oral Health Society (NOHS), die  twee keer per jaar een dental camp organiseerde. Joost was daar ook een paar jaar actief in het bestuur. Een grote groep  tandartsen en mondhygiënisten ging een paar dagen rond Kathmandu mensen helpen en  voorlichting geven. Ze gingen naar relatief dicht bevolkte  gebieden zodat ze efficiënt konden werken en behandeldenl 400-500 mensen in een paar dagen tijd.

Tijdens een trekking  zag Joost 's morgens de eerste zonnestralen op het Himalaya gebergte. Joost heeft altijd al een fascinatie met de schoonheid van de bergen gehad. Met een kleine groep mensen heeft Joost toen een aantal jaren in Mustang (Annapurnagebergte) gewerkt.

Een vriend van Joost die betrokken was bij een stichting in Mongolië vroeg Joost om ook daar te komen helpen. Hij sponsorde daar een kindertehuis waar vraag was naar tandheelkundige hulp. Hij is daar toen heengegaan om zicht te oriënteren en zag dat er enorm veel werk te doen was en dacht: ‘Dit doen we erbij!’ . Vanaf dat moment ontwikkelde zich het plan om tandheelkundige zorg en voorlichting over mondhygiëne aan zowel de bewoners van met name afgelegen dorpen in Nepal en de achterstandswijken in Mongolië te verlenen en dit in een officiële stichting onder te brengen..