Aanpak & Strategie

Onze intentie is om ons in Nepal en Mongolië steeds meer te richten op het ondersteunen van lokale tandartsen (in plaats van zelf uitvoeren) en op het netwerken om lokale partijen aan elkaar te koppelen. We willen lokale, duurzame programma's ontwikkelen om de bevolking in te lichten over het belang van mondhygiëne, niet in de eerste plaats om de Nepalezen en de Mongolen zelf te behandelen. Belangrijk hierbij is het verbinden en faciliteren van lokale mensen die gemotiveerd zijn om te helpen, met de nodige vaardigheden. Vreemde ogen dwingen en we hebben zeker het idee dat we op dat terrein veel voor elkaar kunnen krijgen wat ook prima past bij onze doelstelling om kennis terug te sluizen naar Nepal en Mongolië. We werken ook middels het Teach- the-Teacher principe. Deze aanpak past bij ons doel van kennisoverdracht. Middels het Teach-the-Teacher principe worden kinderen gestimuleerd om hun tanden te poetsen. De kinderen worden o.a. gevraagd wat ze later willen worden en krijgen vervolgens de vraag voorgelegd wat tandenpoetsen daar aan zou kunnen bijdragen. Deze gedragsmodule voor tandzorg is in 2016 op de Dhampusreis ontwikkeld en ook het jaar erop in Mongolië op een school gestest. Het kwartje viel en na afloop vroegen jongetjes spontaan aan Joost of hij alsjeblieft even in hun mond wilde kijken of ze een goed gebit hadden! In Nepal is het Brush Your Teeth project gelanceerd. Wew gaven een workshop voor een selectie invloedrijke kinderen in de klas om middels cocreatie manieren te vinden om tandenpoetsgedrag te promoten onder hun klasgenoten. De locale stichting HDSN waarmee we intensief samenwerken, kan deze methode nu toepassen bij de dental camps waarvan wij sponsor zijn.