Goede tanden voor iedereen

... dat zou fantastisch zijn, maar is helaas niet haalbaar. Miljoenen mensen leven dagelijks met kiespijn omdat zij geen toegang hebben tot goede betaalbare tandheelkundige voorzieningen. Stichting Dhampus wil een aantal van hen structureel helpen door  te adviseren over adequate tandheelkundige preventie, en het organiseren van jaarlijks terugkerende dental camps in samenwerking met betrouwbare lokale partners.

Wat maakt Stichting Dhampus uniek?

Stichting Dhampus realiseert in samenwerking met Nepalese tandheelkundige organisaties en NGO’s op verschillende locaties een duurzaam beleid voor tandheelkundige zorg. Stichting Dhampus maakt daarvoor gebruik van de infrastructuur die Nepalese gezondheidsorganisaties hebben neergelegd. Deze organisaties, vaak gericht op preventieve voorlichting en behandeling van kinderen op scholen, zien de nieuwste inzichten die wij aan hen overdragen op het terrein van tandheelkundige preventie als een waardevolle aanvulling van hun diensten.

Uitgangspunt is het “teach the teacher” principe. Docenten houden toezicht en leren kinderen om  dagelijks te poetsen volgens de meest recente inzichten uit de wetenschap. Het uiteindelijk doel is dat de regio na enige jaren zichzelf onderhoudt, waarna Stichting Dhampus een volgend project start.

Wat onze project in Mongolië betreft is deze werkwijze minder goed mogelijk. Ons huidige langlopende project richt zich op de bevolking van de steppenomaden in de provincie Bayan-Ulgii, in het grensgebied met China, Rusland en Kazachstan. Gezien de omvang, afstanden en dun bevolkte rurale gebieden waar wij werken is het opzetten van tandheelkundige praktijken minder zinvol. Stichting Dhampus heeft er voor gekozen Mongoolse tandartsen uit de regionale hoofdstad Ulgii financieel te steunen door enkele keren per jaar een ronde langs de scholen van twee dorpen te maken. In Nederland proberen wij personen of instanties te benaderen om dit project ook voor de komende jaren te adopteren.